Om höstens stora satsning handlar om innehållsmarknadsföring (eller Content Marketing) finns några måsten att se över innan du trycker på publicera-knappen.

För att stämma av ditt innehåll innan du trycker på publicera-knappen har vi tagit fram nedan checklista:

1. Optimera för sökord

Du vet väl att Google är en av våra bästa trafikkällor. Hela 43 procent av trafiken till e-handelssajter är organisk trafik från Google. Tråkigt om du skulle gå miste om den trafikkällan.

För att ha koll på vilka sökord som är populära och vad som trender just nu kan du använda verktyget SEM Rush eller BuzzSumo. Du kan också använda Googles egna Google Trends eller Google Search Console. Många gånger handlar det också om att sätta sig in i målgruppens tankebanor. Vad är det de söker på när de ska få fram just dina produkter eller tjänster? Det är just dessa ord som du ska använda i rubriker och innehåll.

2. Använd relevanta bilder för att göra ditt innehåll mer lättläst

Tänk hur mycket text vi konsumerar varje dag. Enkla texter med härliga bilder som kompletterar innehållet (glöm inte ALT-taggen) gör det så mycket enklare för dina konsumenter att ta till sig budskapet.

3. Använd klickvänliga rubriker som är sökbara

Använd rubriker som förmedlar vad ditt innehåll handlar om. Tänk också på att Google prioriterar välskrivnarubriker så fundera ordentligt på vad dina målgrupper skulle söka efter innan du bestämmer dig för en viss rubrik. Inkludera en eller två nyckelord som du vill att Google ska använda. Tänk också på att rubriker som är längre än 65-70 tecken kapas av Google. Du vill att hela rubriken ska synas för målgruppen.

4. Använd Click-to-Action

Du vill säkert att din målgrupp ska göra något när de nu väl kommit till din sida och läst din text. Skapa en CTA eller Click-to-Action i texten. Det kan vara allt från att lämna en epostadress till att skriva en kommentar, eller läsa ytterligare en artikel. Med CTA guidar du målgruppen fram till att faktiskt köpa en produkt eller tjänst, vilket är hela syftet med din innehållsmarknadsföring.

5. Använd interna och externa länkar

Tänk på att länkar som du använder i ditt innehåll ska vara relevanta för ursprungstexten. Det är ingen idé att slänga in länkar för länkars skull, för då kommer du att bli straffad av Google, och dina läsare. Öppna länkarna i en ny flik så att din ursprungssida fortfarande är kvar när målgruppen vill interagera med den. Samtidigt påverkar du bounce-rate och tid på sajten i positivt vilket gynnar dig när Google analyserar din sida.

6. Utvärdera dina ankartexter

Ankartexten är den text som är klickbar när du lägger in en länk. Ofta används ”klicka här” eller liknande för att få uppmärksamhet till länken. Men ankartexter som faktiskt beskriver vad sidan du länkar till handlar om gillar sökmotorerna.

7. Länka till trovärdiga källor

Trovärdiga källor, för sökmotorer, är de som har en hög PageRank. Tänk också på vad din målgrupp anser vara en trovärdig källa för innehållet du skriver om. När du skriver länken till källan använd alltid namnet på källan som ankartext.

8. Viktigt med bildkälla

Att plocka bilder från nätet kan bli en kostsam historia. Det är lätt att tro att bilder som ligger på nätet är gratis, men de är ofta skyddade av upphovsrätten. Använd källor som Pexels för att hitta bilder som faktiskt är gratis och som du får använda. Även Google kan filtrera fram bilder i Bildsök som inte är skyddade av upphovsrätten, men ta det ändå försiktigt.

9. Se till att ditt innehåll kan delas med andra

Använd action-ikoner för Twitter, Facebook och LinkedIn för att få dina läsare att vilja dela din text på sociala medier. Lägg även in i själva texten CTA som ”Klicka här för att tweeta” eller liknande.

10. Skapa en bra META-beskrivning

Att ha en bra META-beskrivning för ditt innehåll är av stor vikt för att Google ska indexera och ranka ditt innehåll på första SERP. Tänk på att inte använda dina nyckelord för ofta, använd long-tail-fraser, skriv klickvänliga ankartexter, rubriker och mer, använd inte samma META-beskrivning för flera sidor (använd då en kanonisk länk) samt ha inte en META-beskrivningar som är längre än 160 tecken.

11. Läs igenom och rätta alla skrivfel

Det finns inget värre än en text som har stavfel, särskrivningar eller dåliga översättningar. Använd en Textbyrå om du vill vara säker på att din text håller måttet. För en billig peng kan du låta en Textbyrå ta hand om allt ovan så att du kan koncentrera dig på andra uppgifter.

Kommentera