Digital marknadsföring, vad är det? Vi har satt ihop en enkel guide till grunderna inom digital marknadsföring.

Låt oss börja från början.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring innefattar all marknadsföring av produkter och tjänster som sker via digitala kanaler och plattformar. Varumärken och företag utnyttjar digitala kanaler som sök, sociala medier, e-post och sina hemsidor för att kommunicera med framtida och befintliga kunder.

Det bästa är att man faktiskt kan mäta beteenden och resultat. Ett bra ställe att börja på kan vara med gratistjänsterna Google Analytics och Google Search Console.

Så, vad gör egentligen en digital marknadsförare?

Digitala marknadsförare ansvarar för att skapa varumärkeskännedom i digitala kanaler. Vanligtvis använder digitala marknadsförare KPI:er (key performance indicator eller nyckeltal) för alla olika kanaler så att man kan mäta effekten av kampanjen. Några är LifeTimeValue, Unika webbläsare, Konverteringar och många fler.

Som du kanske känner till finns det många olika marknadskanaler och plattformar att använda sig utav. Här är de vanligaste inom digital marknadsföring som alla företag bör ha koll på:

SEO – Search Engine Optimization

SEO, eller sökordsoptimering, handlar om att optimera din webbplats så att den rankar högre på sökmotorer som Google. På så sätt ökar du din organiska (läs gratis) trafik till dina hemsidor.

SEO är en av de viktigaste strategierna inom digital marknadsföring och något som alla företag bör satsa på. Visste du att 75 procent aldrig scrollar förbi förstasidan på Google. Här har vi sammanställt tre viktiga trender inom SEO inför 2019.

Content Marketing

Content marketing, native eller innehållsmarknadsföring innebär att skapa relevant och engagerande innehåll i syfte att skapa varumärkeskännedom, öka trafiken och såklart få nya kunder. Några av de vanligaste sätten att nå ut med sitt innehåll är genom smarta UX-texter, bloggar, videoklipp, infografer och mer.

Content marketing handlar om att bjuda läsaren på något intressant, roligt eller meningsfullt som gör att ni kan bygga upp ett förtroende med kunden och i slutändan nå bättre affärsresultat.

Social Media Marketing

Precis som det låter handlar social media marketing om att marknadsföra sitt varumärke på sociala medier. De allra flesta företagen finns redan idag på sociala medier och de vanligaste kanalerna inkluderar Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och Snapchat. Det viktigaste för marknadsföring i sociala medier är att innehållet ska engagera och betyda något – då får det spridning och når en större målgrupp.

PPC – Pay-per-click

En annan vanlig strategi inom digital marknadsföring är PPC som handlar om att köpa trafik till er webbplats. Kanske den mest vanliga metoden är Google Ads (tidigare Google AdWords) som innebär att du betalar för att hamna högst upp på Googles sökmotor. Varje gång någon klickar på din annons får du betala. Andra kanaler börjar också erbjuda PPC till annonsörer. På bland annat Twitter kan du köpa sponsrade tweets.

Displayannonsering

Displayannonsering, även kallad banners, är visuella reklamplatser på webbplatser och appar. Annonserna kan vara allt från text och loggor till bilder och videoklipp. Genomsnittlig click rate på displayannonser är i skrivandets stund 0,3 procent. Något att ha i åtanke.

Detta var några av de vanligaste strategierna. Det finns såklart betydligt många fler, bland annat affiliate marketing och marketing automation. Trender att ha koll på är video, mobilt, röstassistenter (smarta högtalare) och artificiell intelligens. Missa inte heller guiden från Dagensanalys.se om vad alla termer och bokstavskombinationer betyder – det kan vara en del att hålla reda på. Här hittar du den.