I åratal har digitala marknadsförare betonat vikten av att blogga för att nå digital framgång. Men är det fortfarande viktigt att ha en företagsblogg?

Trots att vi befinner oss i en tid där varumärken och företag satsar allt mer av sin tid på video och sociala medier är det fortfarande viktigt att ha en företagsblogg. För det är nämligen så att en blogg som uppdateras kontinuerligt driver trafik till företagets hemsida och boostar samtidigt ert varumärke. Vad det handlar om är att blidka Googles algoritmer som älskar företagsbloggar som uppdateras regelbundet, och välskrivna texter belönas med en hög ranking.

Här är några anledningar till varför ditt företag behöver en blogg:

Att blogga förbättrar din position på Google

Bara genom att ha en blogg förbättras din position på Google med 434 procent. Om du bloggar regelbundet med bra innehåll förbättras din rankning ännu mer. Google belönar de webbplatser som konsekvent publicerar innehåll som ger ett värde för läsaren.

Att blogga kompletterar din marknadsföringsstrategi

Att blogga är flexibelt och ett perfekt komplement till din övriga marknadsföringsstrategi. Ifall du inte orkar skriva dina inlägg själv, kan du göra som många andra företag och anlita en professionell skribent som inte bara skriver texter utan även korrekturläser och översätter.

Bloggen är det perfekta stället att länka till era tjänster

Att länka internt på din webbplats mellan bloggen och sidor där ni beskriver era tjänster är det bästa sättet att få nya kunder. Så länge länkarna är relevanta kommer besökaren stanna kvar och ha dig top-of-mind nästa gång de behöver era tjänster. Men se upp för trasiga länkar eller sidor som inte är uppdaterade.

Bloggen hjälper er bygga varumärkeskännedom

Bloggen är det perfekta stället för att sprida information om ert företag, nya tjänster och produkter. På det sättet bygger ni varumärkeskännedom. Syftet är såklart att få nya kunder och behålla era gamla.

En blogg som är optimerad för sökmotorer är guld värd

Desto mer optimerad företagsbloggen är för sökmotorer som Google desto större chans har ni att få nya kunder. Sökmotorer som Google använder en egen formel för hur högt upp på resultatlistan bloggen eller er webbsida ska hamna. I formeln som avgör er position ingår saker som – hur mobilvänlig är sidan – hur relevant innehåll sidan har i förhållande till sökordet/frasen – hur snabb sidan är – hur säker sidan är (https) – och mer. Att vara högt upp på resultatlistan är avgörande. Det är nämligen så att 50 procent av trafiken går till de webbplatser som ligger på position 1-3.

Att uppdatera bloggen kontinuerligt med relevant och intressant innehåll är tyvärr inte så enkelt som det låter. Det är lätt att tappa fart och rätt som det är har bloggen inte uppdaterats på ett halvår. Här kan det vara smart att lämna över skrivandet av alla inlägg till en expert.

Ta hjälp av en textbyrå som ser till att innehållet på företagsbloggen är relevant, uppdaterat och framförallt SEO-vänligt. Den investeringen kommer att ge avkastning i form av mer trafik till er webbplats vilket kommer omsättas till nya kunder. Det är med andra ord helt klart värt att anlita en textbyrå för att skriva företagets blogg.