Har ditt företag skrivit en text om era nya produkter eller tjänster? Glöm då inte en av de viktigaste delarna – korrekturläsning.

Korrekturläsning ses ofta som ett onödigt steg och många företag anser att det är en onödig kostnad. Men oavsett hur stort eller litet ert företag är så är det klokt att investera både tid och pengar i att publicera korrekta texter. Ifall ert företag exempelvis har lanserat en ny tjänst så är det viktigt att pressmeddelandet är korrekt skrivet. Det ska vara relevant, intressant och lättläst – det får inte finnas utrymme för missförstånd eller feltolkningar. Annars finns det risk att kunderna tappar förtroendet för er och ert varumärke.

Vi som jobbar på Karlssons Textbyrå skriver också för tidningen Dagensanalys.se. Vi får in otroligt många pressmeddelanden från företag som vill berätta om sina nya tjänster och produkter. Problemet är bara att en stor del av dessa innehåller mängder med stavfel och felaktiga meningsuppbyggnader. Många gånger struntar vi helt enkelt i att publicera nyheten eftersom vi vet att våra läsare inte kommer orka läsa en text som är undermålig. Dessa företag har garanterat glömt korrekturläsningen, eller medvetet struntat i det eftersom de anser att det är en onödig kostnad. Så fel man kan ha.

Vad är fördelarna med korrekturläsning?

När det görs på rätt sätt kan korrekturläsning göra en stor skillnad, när du vill kommunicera och nå ut till din målgrupp. Vare sig det handlar om blogginlägg, pressmeddelanden, text på webbplatsen eller i sociala medier.

Här är fyra anledningar till varför korrekturläsning bör vara en självklarhet för alla:

  1. Ditt budskap når fram till läsaren

    Att genomföra en noggrann korrekturläsning av din text hjälper dig att hitta och rätta till eventuella misstag som får läsaren att missförstå vad du vill säga. Läsaren ska inte behöva gissa sig till vad du menar utan ska snabbt och enkelt förstå ditt budskap.

  2. En felfri text speglar också er kvalitet

    Att ha stavfel, särskrivningar eller andra skrivfel är pinsamt för alla. Det sänker inte bara den upplevda kvaliteten av ert varumärken utan också satsningen som ni gjort som ni vill berätta för omvärlden.

  3. Dina kunder får större förtroende för dig

    En välskriven och korrekt text gör att dina kunder får ett större förtroende för ert företag eller varumärke. Den visar att ni bryr er även om små detaljer och att inget lämnar ert företag utan att ha först kontrollerats.

  4. En liten kostnad som ger stor effekt

    I vanliga fall tänker du inte på att en text har kvalitetssäkrat, för det ska ju bara vara så. Det är då skribenten  lyckats med sitt arbete och den extra kostnad som du investerade i att ha välskriven text fick sitt värde.

För dig som inte orkar korrekturläsa dina egna texter är det klokast att anlita en professionell korrekturläsare. Med deras hjälp får du en välskriven och bearbetad text som skapar engagemang hos läsaren.

Frågan är om du har råd att INTE anlita en korrekturläsare?