Content skrivet av AI – bra eller dåligt?

Du kanske hört talas om AI-genererat innehåll – ett relativt nytt fenomen på marknaden. Idag finns det mängder av olika verktyg som kan ta fram text och innehåll på nolltid. Ett exempel är ChatGPT-3 som ökat i popularitet. Men kan AI verkligen ersätta en copywriter

Vad är AI-genererat innehåll?

AI-verktygen använder sig av avancerade algoritmer och naturlig språkbearbetning för att skapa innehåll. Det fina med artificiell intelligens är att den kan tränas på att generera texter som har relativt bra kvalitet.  

Det kan till exempel handla om:

Fördelar med att använda en AI

Det finns några fördelar med att använda AI för att skriva innehåll. För det första är den snabbare än en mänsklig författare, vilket kan hjälpa företag att producera stora mängder text på kort tid. Detta kan vara användbart för att skapa exempelvis innehåll till produktkataloger, register och liknande.

En annan fördel med AI-skrivet innehåll är att den lättare kan följa ett förbestämt mönster. Det kan vara praktiskt om man vill ha en specifik struktur på texten och använda särskilda nyckelord.

Innehåll skrivet av AI är också användbart för att få textidéer när man vill skriva om ett nytt ämne. Med några enkla kommandon får du ett användbart utkast att utgå ifrån. 

Utmaningar med automatiserat content

Oavsett vilket AI-verktyg du väljer finns idag inget som är tillräckligt bra för att ersätta en människa. En AI kan exempelvis inte skapa lika kreativt och unikt innehåll som en copywriter kan eller anpassa texten till en specifik målgrupp.

Ett AI-system har också svårt att skapa färdiga SEO-texter, även om du kan lägga till dina sökord när du genererar innehållet. Den missar helt enkelt på att skapa SEO-rubriker och synonymer till sökordet som du vill ranka på. 

kvinna som sitter vid datorn och läser AI-genererat innehåll

Vad säger Google om automatiserad text?

Google uppdaterade nyligen sina riktlinjer och informerar där tydligt om deras förhållning till innehåll skapat av artificiell intelligens. Det här gillar inte sökmotorn:

  • Texter som inte är logiska för besökaren, men som innehåller sökord
  • Automatiskt översatta texter utan att någon faktisk människa läser igenom och säkerställer kvaliteten
  • Texter som är framtagna utan hänsyn till användarupplevelsen eller kvaliteten

Google säger inget om att du inte kan använda AI-genererat innehåll – däremot tycker de att texterna håller för låg kvalitet. Om du publicerar innehåll direkt taget från en AI löper du därför stor risk att bli straffad i sökresultaten. Google vill ju trots allt erbjuda innehåll som är relevant för dina besökare, och det görs bäst av en människa till en annan människa. 

Vill du använda dig av AI-genererat innehåll i din digitala marknadsföring? Se då till att bearbeta texten som AI:n tar fram, både vad gäller längd och innehåll. Lägg gärna till något personligt, eller något annat som får din text att sticka ut i mängden. 

Sammanfattning: AI-content

Sammanfattningsvis är AI-skrivet innehåll ett användbart verktyg för företag som vill producera stora mängder text på kort tid. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att AI fortfarande har sina begränsningar och kräver vår kreativitet för att bli riktigt bra. I alla fall om du vill konvertera besökare till kunder. 

Som professionella copywriters tycker vi att detta är en spännande utveckling som vi följer noga. Vi tror inte att AI kommer att kunna ta över våra jobb, då verktygen inte är kapabla till bland annat abstrakt och kreativt tänkande. Men vi lär se en polarisering i branschen. En gruppering som "skriver" genom att mata in kommandon i ett AI-verktyg och den andra som tar copywriting till nya höjder. 

För oss är copywriting en konst som med rätt ord skapar något fantastiskt. Det finns inget bättre som när vi förmedlar en komplex funktion med bara tre ord eller lyfter ett helt företag till nya höjder med en vass slogan. Glöm inte bort att dina ord ofta är det första som kunderna möts av.  

Nyfiken på vad vi kan göra för ditt företag?

Kontakta oss →