Därför ska du starta en företagsblogg

I åratal har digitala marknadsförare betonat vikten av att blogga för att nå digital framgång. Men är det fortfarande viktigt att ha en företagsblogg?

Trots att vi befinner oss i en tid där varumärken och företag satsar allt mer av sin tid på video och sociala medier är det fortfarande viktigt att ha en företagsblogg. För det är nämligen så att en blogg som uppdateras kontinuerligt driver trafik till företagets hemsida och boostar samtidigt ert varumärke. Vad det handlar om är att blidka Googles algoritmer som älskar företagsbloggar som uppdateras regelbundet, och välskrivna texter belönas med en hög ranking.

5 anledningar till varför du bör starta en företagsblogg:

1. Att blogga förbättrar din position på Google

Bara genom att ha en blogg förbättras din position på Google med 434 procent. Om du bloggar regelbundet med bra innehåll förbättras din rankning ännu mer. Google belönar nämligen de webbplatser som konsekvent publicerar innehåll som ger ett värde för läsaren.

2. En företagsblogg kompletterar din marknadsföringsstrategi

Att blogga är flexibelt och ett perfekt komplement till din övriga marknadsföringsstrategi. Ifall du inte orkar skriva dina inlägg själv, kan du göra som många andra företag och anlita en professionell skribent som inte bara skriver texter utan även korrekturläser och översätter.


LÄS OCKSÅ: Digital marknadsföring – en enkel guide


3. Bloggen är det perfekta stället att länka till era tjänster

Att länka internt på din webbplats mellan bloggen och sidor där ni beskriver era tjänster är det bästa sättet att få nya kunder. Så länge länkarna är relevanta kommer besökaren stanna kvar och ha dig top-of-mind nästa gång de behöver era tjänster. Men se upp för trasiga länkar eller sidor som inte är uppdaterade.

Behöver du hjälp att skriva blogginlägg?

4. En företagsblogg hjälper er bygga varumärkeskännedom

En företagsblogg är det perfekta stället för att sprida information om ert företag, nya tjänster och produkter. På det sättet bygger ni varumärkeskännedom. Syftet är såklart att få nya kunder och behålla era gamla.


LÄS OCKSÅ: Vad är content marketing? Allt du behöver veta


5. En blogg som är optimerad för sökmotorer är guld värd

Desto mer optimerad företagsbloggen är för sökmotorer som Google, desto större chans har ni att få nya kunder. Sökmotorer som Google använder nämligen en egen formel för hur högt upp på resultatlistan bloggen eller er webbsida ska hamna. I formeln som avgör er position ingår saker som bland annat:

  • Hur mobilvänlig är sidan
  • Ifall sidan har relevant innehåll i förhållande till sökordet/frasen
  • Hur snabb sidan är
  • Om sidan är säker (https)

Att vara högst upp på resultatsidan är avgörande. Det är nämligen så att 50 procent av trafiken går till de webbplatser som ligger på position 1-3.

Att starta en företagsblogg är alltså något alla företag bör överväga. Men, att uppdatera bloggen kontinuerligt med relevant och intressant innehåll är tyvärr inte så enkelt som det låter. Det är trots allt lätt att tappa fart och rätt som det är har bloggen inte uppdaterats på ett halvår. Därför kan det vara bra att överlämna skrivandet till en expert.

Ta hjälp av en content writer som ser till att innehållet på företagsbloggen är relevant, uppdaterat och framförallt SEO-vänligt. Den investeringen kommer säkerligen att ge avkastning i form av mer trafik till er webbplats vilket kan omsättas till nya kunder. Det är med andra ord helt klart värt att anlita en erfaren skribent för att skriva företagets blogg.


Behöver du hjälp att starta en företagsblogg?

Våra content writers skriver SEO-anpassade texter som driver trafik till din hemsida.

Du kanske också gillar:

Rulla till toppen