Google EAT: Allt du behöver veta för att ranka högt i sökresultaten

Känner du till Google EAT och hur det påverkar sökresultaten? Som marknadsförare och innehållsskapare behöver du ständigt hålla koll på Googles uppdateringar för att försäkra dig om att ditt innehåll är av hög kvalitet. En uppdatering som introducerades av Google för några år sedan var EAT.

I den här guiden berättar vi om uppdateringen, hur den påverkar ditt innehåll, hur du undviker EAT-fällan och vad du ska göra för att behålla din position i sökresultaten. 

Vad är Google EAT?

EAT är ett kvalitetsramverk som introducerades 2018 av Google i dokumentet: Search Quality Evaluator Guideline

Syftet med Google EAT är att skydda internetanvändare från tveksamt innehåll genom att göra det svårare för vissa sidor att ranka högt i sökresultaten. Exempel på innehåll som man vill skydda internetanvändarna från är falska medicinska påståenden och osäkra finansiella investeringstips. 

För att göra det enklare har Google grupperat sidor som påverkas av EAT i en kategori som man gett namnet YMYL, eller Your Money or Your Life. Hamnar dina sidor där ställer Google mycket högre kvalitetskrav än jämfört med andra sidor. 

Vad är då “YMYL”?

YMYL (“Your Money or Your Life”) berör sidor som anses påverka människors lycka, hälsa, ekonomi eller säkerhet. Det vill säga innehåll som påverkar dina pengar eller ditt liv. För att hålla koll på att dessa sidor lever upp till förväntningarna har Google även tagit fram en algoritm som heter Page Quality

Exempel på sidor som faller inom YMYL och granskas av Page Quality:

  • Nyheter
  • Politik, myndigheter och offentlig sektor
  • Ekonomi och finans
  • Shopping
  • Hälsa och säkerhet
  • Intressegrupper – till exempel sajter som behandlar folks sexualitet, ålder, könsidentitet, eller etnicitet
  • Övriga - Det finns otaliga andra exempel på sidor som kan falla under YMYL, exempelvis träningssidor, bostadsinformation, och studieinformation

Eftersom det är svårt att veta om dina egna sidor faller inom YMYL är det bäst att se till att du följer Googles ramverk för kvalitet, och algoritmen Page Quality

LÄS OCKSÅ: Vad är content marketing? Allt du behöver veta

Det här betyder förkortningen EAT

EAT är en förkortning för Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Något som alla sajter bör ta sig en titt på och se över vad det gäller sitt innehåll. Här förklarar vi vad varje del betyder. 

  • Expertis (Expertise) - Innehållsskaparens kunskap inom ett ämne. 
  • Auktoritet (Authoritativeness) - Innehållsskaparen, själva innehållet och hemsidan.
  • Trovärdighet(Trustworthiness) - Innehållsskaparen, själva innehållet och hemsidan.

Google hävdar att EAT är mycket viktig i bedömningen av en sidas kvalitet. Detta innebär att innehållsskapare och webmasters bör ha stenkoll hur den påverkar rankingen i sökresultaten.

google eat och innehåll

Hur anpassar jag innehållet till Google EAT?

För att vara säker på att dina sidor ska fortsätta ranka högt måste du anpassa innehållet till EAT. Speciellt om din webbplats kategoriseras som YMYL (se ovan). Eftersom det är svårt att veta om ens egna sidor hamnar i kategorin är det bäst att bara helt enkelt följa riktlinjerna från Google, oavsett. 

Expertis

Innehåll på sajter som faller inom YMYL-ramverket ska vara skrivna av personer med erkänt hög expertis inom ämnet.

Enligt Google ska innehåll på exempelvis medicinska sajter vara skrivna av personer eller organisationer med lämpliga kvalifikationer, som läkare eller forskare.

Auktoritet

En sidas auktoritet bestäms till stor del av dess omnämningar och länkar från andra sidor på nätet. Det är också viktigt vem som länkar till din sida.

Universitet och forskningscentrum har till exempel ofta mycket hög auktoritet eftersom andra sidor och publikationer ofta länkar till dessa i sina egna artiklar. 

Trovärdighet

Trovärdighet går hand i hand med Auktoritet, men tar även hänsyn till faktorer som säkerhet. 

Har din sida ett SSL-certifikat? Vad säger internetanvändare om din sida i recensioner?

Med andra ord: Kan man lita på sajten och organisationen/företaget/personerna bakom den?

Har du en webbplats som faller inom YMYL-ramverket eller misstänker du att du påverkats av Google EAT? Läs vidare för att lära dig mer om vad du kan göra för att ranka högre i sökresultaten.

LÄS OCKSÅ: 5 tips för att skriva SEO-vänliga texter

Så här rankar du högre på Google med EAT

EAT är ett abstrakt ämne och det går inte att säga exakt vad en sajt behöver göra för att förbättra sin position på Google, inom ramen för EAT.

Däremot finns det flera generella tips och råd du kan följa för att öka dina chanser till en bättre EAT-ranking. Här är fyra saker du bör tänka:

1. Följ EATs riktlinjer för kvalitet

  • Driver du en sida som erbjuder medicinsk rådgivning? Se då till att innehållet skrivs av någon som har erkänd kunskap inom ämnet. 
  • Erbjuder din sajt investeringstips? Det hjälper om dina tips plockas upp av finansiella publikationer som di.se, eller omnämns på Aktiespararna.
  • Säljer du hemrenovering eller hantverkstjänster? Se till att få goda recensioner från dina kunder – och publicera dessa på din sida

2. Läs Google Search Quality Evaluator Guidelines

Det är ett 170 sidor långt dokument, men väl värt en läsning för dig som är seriöst intresserade av att få en djupare förståelse för hur Google fungerar.

3. Titta på dina konkurrenter

  • Ta reda på hur andra inom ditt område gör för att ranka högt på Google. Vem skriver innehållet på deras sidor? Var syns de och vem länkar dem i sina egna artiklar? Har de många positiva recensioner? 
  • Om du lyckas kopiera en del av deras framgångar är chansen stor att din sida får en ordentlig skjuts i sökresultaten. 

4. Se upp för vanliga fallgropar

  • Länka inte till sidor med dåligt EAT-betyg. Om du hänvisar till tveksamt material i dina artiklar så antar Google att ditt innehåll är densamma. 
  • Se upp med var du syns. För många tveksamma sidor som länkar till ditt innehåll kan också dra ned din egen ranking. Det är till exempel nästan aldrig en bra idé att använda sig av tjänster som säljer länkar.
  • Var inte anonym. Både Google och dina läsare tycker om att veta vem som skriver innehållet. 
  • Uppdatera ditt innehåll regelbundet. Google ger nämligen högre poäng för innehåll som uppdateras ofta. 

Sammanfattning Google EAT

För att sammanfatta, Google EAT är en algoritm vars syfte är att kvalitetssäkra innehåll som visas i sökresultaten. 

Sidor som faller inom kategorin YMYL (“Your Money or Your Life) behöver uppfylla vissa riktlinjer för att ranka högre i sökresultaten. 

Dessa riktlinjer tar fäste i följande:

  • Expertis –Vem är avsändare av innehållet? Är det en expert inom ämnet?
  • Auktoritet – Är sidan respekterad och länkad till av andra respekterade sidor?
  • Trovärdighet – Litar folk på sidan? Är recensionerna positiva? Är sidan säker att besöka?

För dig som innehållsskapare och sajtägare är det viktigt att ta hänsyn till Google EAT då detta leder till en bättre rankning på Google. Om du däremot inte uppfyller alla eller delar av kraven från Google kan du snabbt begravas långt ned i sökresultaten.

Nyfiken på vad vi kan göra för ditt företag?

Kontakta oss →