Kategoritexter: Därför är de viktiga för SEO

kategoritexter bra för din e-handel och SEO

Kategoritexter är en av de viktigaste delarna för att få din e-handelsbutik att ranka högre på Google. Men tyvärr är det ofta något som lätt glöms bort. I det här blogginlägget förklarar vi varför kategoritexter bör vara en del av din innehållsstrategi och ger tips på hur du skriver sökmotoroptimerade kategoritexter.

Vad är en kategoritext?

En kategoritext, eller kategoribeskrivning, är en kort, sammanfattande text som ofta används av e-handelsbutiker för att beskriva en grupp produkter. Texten ger besökaren en beskrivning av vilka produkter som finns tillgängliga och inkluderar sökord som är viktiga för SEO. Kategoritexter är ofta placerade högst upp på sidan eller längst ned, efter alla produkter.

De allra flesta e-butiker har delat upp sina produkter i olika kategorier, men alla har inte skrivit beskrivningar för dessa. Ett exempel på en e-handelsbutik som använder kategoritexter är Stadium.

Exempel på kategoritexter från Stadium

Som du ser på bilden är huvudkategorin Jackor. Därefter har de valt underkategorier såsom Cykeljackor, Dunjackor, Golfjackor etc. och varje kategori har en beskrivande text.

Varför ska du använda kategoritexter i din e-handel?

Kategorisidor är bland de viktigaste landningssidorna för din e-handel och bör vara det första som syns på sökmotorerna. Just därför är det viktigt att du skriver relevanta och sökmotoroptimerade kategoritexter.

Många e-handelsbutiker lägger ofta ned mycket tid på att skriva säljande produkttexter, men glömmer helt bort kategoritexterna. Detta är ett av de största misstagen. Om din e-handelsbutik till exempel slutar att sälja en viss produkt, så försvinner den sidan. Dina kategorier finns däremot kvar betydligt längre, vilket innebär att de är allt viktigare att optimera.

Några fördelar med att skriva kategoribeskrivningar:

  • Google får en tydligare bild av vad din sida handlar om
  • Dina besökare får relevant information
  • Du har större chans att ranka högt på long tail sökord, dvs längre sökfraser som är mer specifika

Dessutom blir det enklare att sökmotoroptimera för breda sökord, som kategoritexter ofta brukar ha.


LÄS OCKSÅ: Copywriter eller content writer – vad är skillnaden?


Så här skriver du sökmotoroptimerade kategoritexter

För att maximera dina chanser att just din webbutik syns på sökmotorerna måste du ha kategoritexter som är sökmotoroptimerade. Precis som med all text på din hemsida gäller det skriva texter som är anpassade för både besökaren och Google. En bra kategoritext ska vara unik och innehålla relevant information.

Så, hur skriver man SEO-optimerade kategoritexter? Här är några tips:

1. Beskriv fördelarna med dina produkter

En kategoritext ska tydligt beskriva varför dina produkter är bra och varför besökaren behöver dem. Se till att inkludera vilka fördelar som finns, olika typer och modeller samt användningsområden. Kategoritexten ska alltså ge ett mervärde för dina besökare och se till att de vill stanna kvar längre i din webbutik.

2. Inkludera relevanta sökord

Fundera över vilka sökord som är viktiga och se till att inkludera dessa i dina beskrivningar. Som vi redan har skrivit är kategoritexter ett utmärkt ställe att använda sig utav long tail sökord för att fånga fler besökare. Ett exempel på ett long tail sökord är vattentäta jackor som andas.

Genom att använda långa sökfraser hjälper du besökaren hitta exakt vad hen är ute efter. Något som i sin tur ökar chanserna att besökaren faktiskt genomför ett köp. Med long tail sökord når du en mindre målgrupp, men en målgrupp som är mer köpbenägen. Undvik däremot att stoppa in för många sökord i varje kategoritext. Texten ska alltid vara skriven till besökaren i första hand.

Ifall du har svårt att komma på sökord kan du använda Google autocomplete. Börja att skriva ett ord eller två så får du automatiskt förslag på längre sökord.

Google autocomplete

3. Länka internt för att behålla besökaren längre

Som alltid när du skriver sökmotoptimerade texter är det viktigt med interna länkar. Förutom att du förbättrar din SEO ser du även till att dina besökare stannar längre i din e-handelsbutik. Länka gärna till andra liknande kategorier, underkategorier eller specifika produkter. På så sätt ökar du dina chanser att sälja fler produkter.

4. Gör kategoritexten synlig

Många e-handelsbutiker väljer att placera kategoritexten längst ned på sidan, undangömd efter produkterna. Ur ett SEO-perspektiv är det bättre att istället visa texten högst upp på sidan. Innehåll som ligger högre upp, så kallat ”above the fold”, väger tyngre i sökmotorernas ögon eftersom det är mer användarvänligt.

Att placera kategoritexten högst upp innebär att produkterna flyttas längre ned på sidan. Just detta är en anledning till att e-handlare väljer att inte lägga texten där. En enkel lösningen är att visa några få meningar högst upp och placera resten av texten längre ned på sidan. Alternativt lägga in en ”Läs mer”-knapp så att besökare som är intresserade kan välja att läsa mer och samtidigt se produkterna.

Sammanfattning

Kategoritexter är alltså en oerhört viktig del i ditt SEO-arbete och något som varje e-handlare bör prioritera. Belöningen är stor eftersom din butik får större chans att synas på Google, vilket innebär fler kunder för dig.

Ifall du har en stor e-handel kan det kännas tungt att skriva alla produkttexter och kategoritexter. Här kan vi på Karlssons Textbyrå hjälpa till. Våra erfarna copywriters skriver sökmotoroptimerade kategoritexter till din e-handelsbutik. Skicka ett mail till oss så berättar vi mer: hej@karlssonstext.se.

Behöver du hjälp att skriva SEO-optimerade kategoritexter?

Kontakta oss idag för en kostnadsfri offert.

Scroll to Top