Konsten att skriva ett bra nyhetsbrev

Att skicka ut nyhetsbrev är ett effektivt sätt att nå ut till dina målgrupper, men det gäller att skapa intressant innehåll som de faktiskt vill läsa. Annars tillför nyhetsbrevet inget värde och riskerar att hamna i papperskorgen.

Enligt e-postplattformen MailChimp öppnar i genomsnitt en femtedel (21 procent) av alla användare sina nyhetsbrev. Det är en ganska låg siffra med tanke på att den som anmält sig faktiskt har gjort ett aktivt val.

Vad är en bra öppningsfrekvens på nyhetsbrev?

Generellt sett är en bra öppningsfrekvens ungefär 20-25 procent, men det kan variera beroende på vilken bransch du befinner dig i. Enligt MailChimp beror en låg öppningsfrekvens oftast på att:

  • Ämnesraden inte är tillräckligt intressant
  • Din e-postlista består av flera olika målgrupper
  • Du skickar antingen för få eller för många mail

Så hur gör du då för att skriva ett riktigt bra nyhetsbrev som har en bra öppningsfrekvens? Vi har satt ihop fem enkla tips för att hjälpa dig på vägen: 

1. Skapa intressant innehåll till ditt nyhetsbrev 

Det kanske låter som en självklar sak, men det finns många nyhetsbrev som bara innehåller reklam i syfte att sälja fler prylar och tjänster.

Om du vill att dina kunder ska läsa ditt nyhetsbrev gäller det att skriva intressant innehåll som ger dem ett mervärde. Genom att berika kunden med information cementerar du deras relation med ditt företag. Det innebär att nästa gång kunden vill köpa liknande produkter eller tjänster, så är chansen större att de väljer ditt företag. 

Självklart kan du ha med reklam i ut, men se till att tonvikten ligger på innehållet. En bra tumregel är du bör ha 90 procent intressant och kvalitativt innehåll och max 10 procent marknadsföring.

2. Ha en intresseväckande ämnesrad

Trots att ämnesraden är en av de viktigaste delarna i ditt nyhetsbrev är det allt för ofta som den görs allra sist. Resultatet blir istället att man väljer en generisk ämnesrad i stil med “Veckans nyhetsbrev från oss”. 

Det första mottagaren ser är avsändaren och ämnesraden, så det gäller att direkt fånga deras intresse bland alla övriga mail som dyker upp i deras inkorg. Och håll dig kort, helst mellan sex och tio ord. För att se om din ämnesrad väcker intresse kan du göra ett testutskick till några kollegor.

Tänk också på att ämnesraden ska spegla innehållet i nyhetsbrevet. Att ha clickbait-rubriker som lovar för mycket fungerar kanske ett kort tag, men inte i längden. 

LÄS OCKSÅ: Hitta rätt tonalitet och kommunicera bättre

3. Håll ditt nyhetsbrev kort och enkelt

I dagens digitala samhälle svämmar våra inboxar över av information. Just därför ska du se till att hålla ditt nyhetsbrev kort och lättläst, för få har tid eller lust att läsa ett mail på flera sidor. 

När du skriver bör du alltså se till att ha kort och koncis copy, då gör du både dig själv och dina läsare en tjänst. Har du mer information du vill dela med dig av kan du istället att skicka dem vidare till din hemsida eller blogg, där de kan läsa mer när de får tillfälle.

två kvinnor som skrattar och skriver nyhetsbrev

4. Ha en tydlig CTA i varje utskick

Krångla inte till det utan gör det enkelt för dina läsare att veta vad de ska göra när de har läst nyhetsbrevet. Om du exempelvis vill att de ska anmäla sig till ditt kommande webinar bör du ha en enkel och tydlig call to action (CTA) som uppmanar dem till just det.

Försök att undvika ha för många olika call to actions, eftersom det då kan bli otydligt för läsaren. 

En bra CTA formuleras med några få ord som “Anmäl dig här”, “Ladda ned vår guide” eller liknande. 

LÄS OCKSÅ: Copywriter eller content writer - vad är egentligen skillnaden?

5. Gör det enkelt att avsluta prenumerationen

Även om målet är att få så många som möjligt att prenumerera på ditt nyhetsbrev måste du ändå göra det enkelt för dem att avsluta sin prenumeration. För det handlar inte bara om att ha en lång e-postlista, utan du vill ha engagerade prenumeranter som läser det du skriver.

Skriv tydligt ”Avsluta prenumeration” eller motsvarande, och se till att det finns på en synlig plats i nyhetsbrevet. Att försöka tvinga kvar prenumeranter kommer bara att leda till badwill. 

Så hur ofta kan man skicka ut ett nyhetsbrev?

Det är svårt att säga hur ofta som fungerar för just ditt företag. Om du skickar nyhetsbrevet för sällan kanske de inte kommer ihåg dig och skickar du för ofta löper du risk att hamna i papperskorgen. Att göra e-postutskick varje dag är i de allra flesta fall för ofta, om nu inte dina prenumeranter förväntar sig det.

Ett tips är att börja med ett utskick per månad, för att se hur det fungerar. Därefter kan du fundera på om du vill skicka ut oftare. Du måste ju även hinna producera intressant content till varje utskick!

Med den här artikeln hoppas vi att du fått några lärorika tips om hur du kan skriva bra nyhetsbrev till dina målgrupper. Ifall du behöver hjälp med att bolla idéer eller ta fram innehåll är du alltid välkommen att kontakta oss. Våra erfarna content writers ser till att ditt nyhetsbrev blir både intressant och läsvänligt. 

Du kanske också gillar:

Nyfiken på vad vi kan göra för ditt företag?

Kontakta oss →