Metabeskrivningar – hur viktiga är de egentligen för SEO?

är metabeskrivning viktig för seo

Med en välskriven metabeskrivning ökar chansen att fler klickar in sig på just din hemsida eller e-handel. I den här artikeln ska vi prata om vad en metabeskrivning är och varför det är viktigt för din SEO. Dessutom får du några konkreta tips på vad du ska tänka på för att skapa effektiva texter som ökar chansen att dina besökare konverteras till kunder. 

Vad är en metabeskrivning?

En metabeskrivning är en kort beskrivande text som sammanfattar vad en specifik sida handlar om. Beskrivningen visas på resultatsidan hos sökmotorer och ger besökaren en uppfattning om vad sidan innehåller. Tillsammans med metatiteln är det ofta det första intrycket en besökare eller potentiell kund får om ditt företag. 

exempel på metabeskrivning
Metabeskrivningen är markerad i rött. Ovan är ett exempel på hur vi beskriver vår startsida.

Tyvärr är det många företag som prioriterar bort att skriva metabeskrivningar, vilket kan resultera i att de får mindre trafik och då färre kunder. 

Om du vill lära dig ännu mer ska du titta på det här videoklippet från Google:

Varför är det viktigt och hur påverkar det SEO?

Google har tidigare sagt att metabeskrivningen inte längre spelar någon roll för SEO och hur väl din hemsida rankar. Däremot kan en välskriven beskrivning generera betydligt fler klick, något som leder till fler besökare och potentiellt fler kunder. Sidor med metabeskrivningar får i snitt 5,8 procent fler klick än sidor som inte har det. 

En metabeskrivning är kort och gott en organisk sökannons som bör prioriteras av alla företag. Även om den tekniskt sett inte påverkar Googles algoritmer så ska den vara en del av din övergripande SEO-strategi.


Läs också: SEO-texter som rankar högt – 5 tips för att lyckas


Vad är en bra metabeskrivning?

Vi har redan nämnt hur viktigt det är att ha en bra beskrivning, men vad innebär det egentligen? Enligt Google ska texten vara kort och relevant för besökaren. Texten behöver inte vara en eller två kompletta meningar utan exempelvis produktsidor kan innehålla prisuppgifter, tillverkare och mer. Var kreativ och lägg tid på att optimera dina beskrivande texter. 

Exempel på en bra metabeskrivning (enligt oss): 

exempel på bra metabeskrivning
Teslas metabeskrivning till deras startsida beskriver effektivt vad de gör och deras värderingar. 

4 tips på hur du skriver en bra metabeskrivning

Här får du fyra snabba tips på vad du ska tänka på för att skriva beskrivningar som lockar till sig potentiella kunder:  

1. Skapa en unik beskrivning för varje sida

Det är viktigt att inte använda samma beskrivning på flera sidor. Både Google och besökaren vill ha relevant information, det vill säga att texten ska spegla vad sidan faktiskt handlar om. Även om du har två produktsidor med snarlika produkter ska metabeskrivningen vara unik. 

Om du har en stor sajt kan det kännas överväldigande att skriva beskrivningar på alla sidor, blogginlägg och varje produktsida. Ett tips är att prioritera dina viktigaste sidor och därefter fortsätta successivt, tills du är klar. Är du osäker på vilka av dina sidor som är mest populära? Kolla i Google Analytics och Google Search Console för att ta reda på vilka av dina sidor som har mest trafik. 

2. Inkludera ditt sökord

Genom att använda ditt sökord i metabeskrivningen kan du boosta din SEO. Men kom ihåg att inte skriva sökordet flera gånger, en gång räcker. Annars finns risken att du att uppfattas som oseriös (spam). 

3. Skriv inte för kort eller för långt

Det finns ingen exakt längd som metabeskrivningen ska vara, men en riktlinje är att hålla den runt 155 tecken. Om du skriver för långt finns det risk att Google kapar en del av texten.

Om du använder WordPress finns ett flertal SEO-tillägg du kan använda för att skriva in både metatitel och metabeskrivning. Med exempelvis Yoast SEO kan du enkelt se om din beskrivning har rätt antal tecken. 

4. Inkludera en call to action

För att öka chansen att fler klickar på just din länk kan du inkludera en så kallad call to action, CTA. Det kan till exempel vara: “Läs mer här” eller “Besök vår butik idag”. En CTA hjälper också besökaren att förstå vad din sida handlar om. 

Kom ihåg att det är ingen garanti att Google väljer att visa den metabeskrivning du har skrivit. Ibland visas nämligen en helt annan mening. Google försöker att välja ett stycke som beskriver din sida på bästa sätt, utifrån sökfrasen som användes. Här kan du läsa mer om detta.   

Är du nyfiken på vad dina konkurrenter har för beskrivningar? Det är enkelt att ta reda på:

  • Öppna webbläsaren Chrome
  • Gå till sidan du vill kolla på 
  • Högerklicka och välj sedan på Visa sidkälla
  • Leta därefter reda på metataggen som ser ut såhär: <meta property=”og:description” content=”” />. Där kan du läsa vilken beskrivning de har skapat.

Sammanfattningsvis

Med denna artikel hoppas vi att du lärt dig mer om metabeskrivningar och hur de kan hjälpa dig i ditt SEO-arbete. Det allra viktigaste är att skriva relevanta beskrivning som speglar innehållet på sidan. En idé är att testa olika beskrivningar för att ta reda på vad som fungerar bäst för din hemsida eller e-handel. Experimentera med textlängder, fraser, sökord och format för att se vilken variant som får flest klick. 

Om du behöver hjälp att skriva bra metabeskrivningar är du välkommen att kontakta oss på Karlssons. Våra copywriters ser till att du får välskrivna och säljande texter som ökar konverteringen. 

Vill du ha metabeskrivningar som lockar till klick?

Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.

Scroll to Top