Så här skriver du ett bra pressmeddelande

två personer som sitter vid datorn för att skriva pressmeddelande

Att skicka ut ett pressmeddelande för att berätta om en tjänst, produkt eller nyanställning är ett effektivt sätt att få publicitet. Men hur skriver du egentligen ett pressmeddelande så att journalister väljer att plocka upp nyheten?

Konsten att skriva ett bra pressmeddelande – steg för steg

1. Välj ut en nyhet att skriva om

En av de viktigaste sakerna att tänka på när du ska skriva ett pressmeddelande är att välja vilken nyhet du ska skriva om. Undvik att berätta om flera saker samtidigt. Fokusera istället på det viktigaste, annars blir det lätt rörigt och svårläst. Har ni flera nyheter att berätta om får ni helt enkelt skriva flera pressmeddelanden.

2. Skriv neutralt i tredje person

Skriv ditt pressmeddelande tydligt och enkelt. Läsaren ska inte behöva gissa sig till vad som står. Det är även viktigt att skriva i tredje person, dvs undvik vi-form eller jag-form. Texten ska vara neutral och inte ”säljig” på något sätt. Tänk att journalisten i stort sett ska kunna kopiera texten rakt av. Ju mer du underlättar för journalisten, desto större chans är det att er nyhet blir publicerad.

3. Slagkraftig rubrik som lockar

Skriv en kort och koncis rubrik som presenterar er nyhet. Skriv gärna i presens för bäst effekt. Det är oftast enklast att skriva rubriken sist då den ska sammanfatta texten. Tänk bara på att den inte får vara alltför lång, utan ska rymmas på en rad.

LÄS OCKSÅ: Guide: Så här skriver du bra texter till din hemsida

4. Ingress som enkelt sammanfattar

Ingressen bör vara mellan två-fyra rader lång och sammanfatta nyheten på ett bra sätt. Ta med det viktigaste i budskapet allra först så att du fångaren läsarens uppmärksamhet tidigt. Glöm inte bort att inkludera företagets namn i ingressen.

Vill du ha hjälp att skriva ett pressmeddelande?

Kontakta oss idag så berättar vi mer!

5. Inkludera relevanta citat

I ditt pressmeddelande bör det även ingå ett eller flera citat som gör nyheten mer intressant för kunder, journalister och nyhetsläsare.

6. Undvik att skriva för mycket text

När du skriver ett pressmeddelande är det viktigt att texten inte blir för lång. Ett pressmeddelande bör inte längre än ett A4, mer än så är det ingen som orkar läsa.

7. Ange rätt kontaktperson

I slutet av pressmeddelandet ska du uppge kontaktperson samt kontaktuppgifter till denne. Det kan vara exempelvis pressansvarig eller företagets vd. Det viktigaste är att personen finns tillgänglig att svara på eventuella frågor och funderingar.

8. Bifoga högupplösta bilder

För att öka dina chanser att ditt pressmeddelande blir publicerat ska du bifoga minst en, eller helst flera, bilder. Se till att inkludera en porträttbild på talespersonen/talespersonerna. Självklart ska bilderna vara högupplösta.

9. Glöm inte att korrekturläsa

Se till att korrekturläsa ditt pressmeddelande noga innan du publicerar. Denna punkt kan inte understrykas nog. Vi som skriver på Karlssons Textbyrå driver även Dagens Analys. Varje dag får vi pressmeddelanden med felaktig meningsuppbyggnad, stavfel och alldeles för långa meningar. Ibland väljer vi att inte använda ett pressmeddelande om det blir alltför tidskrävande att skriva om texten. I vår statistik ser vi att pressmeddelanden som inte är välskrivna också får färre läsare. Tråkigt när endast några få läser era viktiga nyheter bara för att texten var undermålig.


Vi hoppas att du fått några värdefulla tips att tänka på inför ditt nästa pressmeddelande. Ifall du behöver hjälp att skriva eller korrekturläsa/språkgranska ett redan skrivet pressmeddelande är du välkommen att kontakta oss på Karlssons Textbyrå. Vi skriver pressmeddelanden åt både stora och små företag.

Behöver du hjälp med ett pressmeddelande?

Scroll to Top