5 tips för att skriva SEO-texter som rankar högt på Google

skriva säljande SEO-texter

Att skriva SEO-texter är ett måste om du vill att din hemsida eller webbutik ska synas högt upp i Google sökresultat. Ju högre upp du syns i resultatlistan på Google och andra sökmotorer, desto större chans har du att få fler kunder. 

Idag räcker det inte med att skriva en bra och läsvärd text, den måste även vara sökmotoroptimerad. I Googles sökresultat är det hård konkurrens och du måste därför använda alla knep för att din sida ska hamna högst upp.

I den här artikeln har vi samlat några tips på hur du själv kan skriva SEO-texter som säljer. Om du ändå tycker att du behöver hjälp efter att du läst den här artikel är det bara att kontakta oss på Karlssons Textbyrå.

1. Gör en sökordsanalys

Att göra en sökordsanalys är grundläggande när du ska skriva effektiva SEO-texter. Med hjälp av analysen kommer du att hitta sökorden som ger mest effekt. Det är ju ingen idé att optimera en text utifrån ett sökord som ingen söker på. Just därför är det viktigt att du gör din SEO-research innan du börjar skriva själva artikeln, så att du använder rätt sökord. 

Det finns flera olika verktyg du kan använda för att genomföra en sökordsanalys, vissa är gratis medan andra kostar. Om du har ett Google Ads-konto rekommenderar vi att du använder Googles Sökordsplanerare som är gratis. Förutsättningen är dock att du har ett konto hos Google Ads. Andra gratis-verktyg är Keyword Tool och Ubersuggest. Det finns även flera bra betalverktyg. Vår favorit är Ahrefs där vi kan ta fram relevanta sökord och sökfraser samt titta på vilka sökord som våra kunders konkurrenter använder. 

Det räcker med att optimera för ett sökord per text. Det är ingen vits med att försöka få in så många olika sökord som möjligt, då gör du det bara krångligt och svårt för dig själv. Du kan däremot använda dig av synonymer och relaterade sökord, för att maximera din SEO. Dessutom kommer texten flyta på bättre och bli enklare att läsa.

2. Skriv för läsaren – optimera för Google 

Även om din text ska vara SEO-anpassad får du inte tappa bort det viktigaste, nämligen besökaren. Fokus bör alltid vara på att skapa intressant och relevant innehåll som riktar sig till dina målgrupper. Din text ska helt enkelt ge ett mervärde för den som läser. Satsa på att inspirera och engagera istället för att överoptimera din text med sökord.

3. Skriv en intresseväckande rubrik 

Rubriken är det första läsaren ser så det är viktigt att den väcker intresse och lockar till läsning. När du skriver SEO-texter ska rubriken inte vara för lång. En bra riktlinje är att din H1-rubrik bör vara max 60 tecken. Självklart ska ditt sökord vara med i både huvudrubriken och någon underrubrik.

4. Strukturera din SEO-text på rätt sätt

För att lyckas med dina SEO-texter måste du strukturera texten på rätt sätt. På så sätt får besökaren en tydlig översikt och kan enklare ta till sig innehållet. I dagens digitala värld, med ett överflöd av innehåll, är det många som inte orkar läsa hela texten. Istället skummar de igenom sidan för att leta efter något intressant. Genom att använda tydliga rubriker och underrubriker i din SEO-text underlättar för besökaren som stannar kvar på din sida och tar till sig innehållet. 

Även Google gillar läsbara texter, eftersom de vill erbjuda en så bra användarupplevelse som möjligt. Så med rätt struktur håller du både besökaren och Google nöjda. 

Här är några enkla knep på hur du gör texten mer lättläst:

  • Använd dig av underrubriker (H2, H3 etc.)
  • Ha en tydlig styckeindelning
  • Undvik krångliga ord
  • Variera mellan korta och långa meningar
  • Använd punktlistor (som den här).

Det är viktigt att du använder dina underrubriker på rätt sätt. Huvudrubriken ska alltid vara en H1:a och nästa rubrik ska vara H2. Tänk på att aldrig hoppa över en rubriknivå. Du ska exempelvis aldrig gå från en H1 till H3, utan det bör finnas en H2:a emellan. I de flesta fall klarar man sig bra på att bara använda H1 och H2, men det beror såklart på hur lång texten är samt vad den handlar om.

5. Använd interna och externa länkar

En annan viktig komponent när du skriver SEO-texter är att använda dig av både interna och externa länkar på sidan. Länkarna är  inte bara för att SEO-optimera utan ska även hjälpa besökaren till mer information, vilket resulterar i en bra användarupplevelse. Det kan exempelvis vara källhänvisningar eller mer information om en tjänst eller produkt.

Sammanfattning – SEO-texter

Med den här artikeln hoppas vi att du har fått några värdefulla tips på hur du skriver SEO-texter som rankar högt i sökresultaten. Det är som sagt inte svårt, men det kan vara tidskrävande. Om du behöver hjälp att skriva eller bolla idéer är du alltid välkommen att kontakta oss på Karlssons Textbyrå. Våra copywriters har lång erfarenhet av att skriva SEO-anpassade texter.

Vill du ha SEO-texter som rankar högt på Google?

Hör av dig så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig.

Du kanske också gillar:

Scroll to Top