Produkttexter som ökar din försäljning

Har du en e-handelssajt och vill få fler kunder? Då ska du satsa på välskrivna produkttexter! Att skriva bra produkttexter kommer inte bara öka din försäljning utan ger även en bättre placering på Google och andra sökmotorer. I den här artikeln får du tips på vad du ska tänka på när du skriver en produkttext.

Varför är det viktigt med produkttexter?

För att fånga dagens konsumenter krävs det mer än ett konkurrenskraftigt pris och snabba leveranstider. En välskriven produkttext ger svar på konsumentens frågor och funderingar och hjälper till att fatta rätt beslut. Dessutom kan de, om de är skrivna på rätt sätt, förbättra era sökresultat på Google och därmed locka fler kunder till er butik.

Ifall du inte har välskrivna produktbeskrivningar är det risk att kunden lämnar er e-butik för att istället besöka konkurrenten.

Innan du börjar skriva

Fundera på hur du vill att din butik ska upplevas av besökaren. Vill du ge ett akademiskt intryck eller vara mer personlig? Språket du väljer att använda i texterna måste hålla god kvalitet och bör vara sammanhängande för alla texter. Bestäm vilken tonalitet texterna ska ha innan du börjar skriva. Texten kan antingen vara informativ och formel eller mer personlig med glimten i ögat. Självklart bör ni även ha koll på er målgrupp innan ni börjar.

Vad ska du då tänka på för att skriva en bra produkttext som lockar till köp? Här får du några av våra bästa tips:

4 tips för att skriva bra produkttexter

Här är några tips för hur du skriver en bra produkttext.

1. Skriv tydligt och enkelt

Dagens konsumenter vill att det ska gå snabbt, de orkar inte läsa en lång text. Satsa på att skriva en lättöverskådlig text som är enkel att ta till sig. Skriv inte för långa meningar, använd listor, punkter och styckeindelningar som gör texten mer luftig. Allt för att göra det enkelt för kunden.

2. Fokusera på fördelarna

Fokusera på fördelarna med produkten du säljer. Vad vinner konsumenten på att köpa just den här produkten? Fördelarna är ofta kopplat till känslor och upplevelser som kunden får.

3. SEO-anpassa dina produkttexter

Texten ska inte bara locka konsumenten till köp utan även tilltala Googles algoritmer. Se till att texterna är SEO-anpassade genom att använda era sökord, sökfraser och relaterade sökord. Att sökordsanpassa texter är också ett enkelt sätt att locka till sig nya kunder. Använd era sökord i rubriker, metabeskrivning och alt-taggar.

4. Call to action

Glöm inte en av de viktigaste delarna – call to action. Målet är troligtvis att kunden ska köpa produkten, så gör det enkelt med tydliga call to action-knappar på sajten.

Behöver ni hjälp att skriva produkttexter? Våra erfarna copywriters kan självklart hjälpa er! Kontakta oss redan idag på hej@karlssons.co

Nyfiken på vad vi kan göra för ditt företag?

Kontakta oss →